Insta-solliciteren?!

Wij hebben een onderzoek gedaan onder 100 eerstejaars (HBO) studenten met een leeftijd tussen de 17 en 24 jaar. Zij kregen onder andere de vraag voorgeschoteld of zij nu of in de toekomst zouden solliciteren via Instagram.


De aanleiding van dit onderzoek is om het gebruik van social media in het recruitment te proces te bekijken. Daarnaast zien we ook een verschuiving van Facebook naar Instagram.


Cijfers geven aan dat jongeren minder vaak een Facebook account hebben en als ze er al één hebben dan maken ze hier bijna geen gebruik van. Ze plaatsen dus weinig content en volgen weinig content van anderen. Dus als Facebook niet meer gebruikt wordt door jouw doelgroep en Instagram wel, wordt dit dan automatisch een nieuw wervingskanaal?



Zo’n 85% van de studenten geeft aan Instagram niet te zien als directe wervingstool. Voor nu is een sollicitatie brief met een cv is nog de meest vertrouwde manier van solliciteren. Ook geven ze aan dat ze LinkedIn hiervoor zouden gebruiken. Wel zeggen zij dat ze voordat ze gaan solliciteren op de Instagram pagina van de organisatie gaan kijken of wellicht al een tijdje volgen.


Het is dus van belang om wel een Instagram pagina te hebben en deze ook zeker te gebruiken. Ze willen onder andere zien hoe het team eruit ziet, welke leuke activiteiten naast het werk georganiseerd worden en ze kijken ook naar het aantal volgers. Een grote organisatie zou automatisch meer volgers moeten hebben vinden ze. Als bedrijf kan je hier dus winst behalen met een goede social media strategie.


En video dan?

Op de vraag of ze een video sollicitatie zouden versturen naar een potentiële nieuwe werkgever werd toch (nog) voorzichtig gereageerd. Sommige vonden het eng en anderen zagen de voordelen er niet van in. Grappig is dat ze wel video’s willen zien van het bedrijf.


Hoe het team eruit ziet, hoe je binnen komt, waar er geluncht wordt enzovoorts. Dit kan gepubliceerd worden op de website of op een YouTube kanaal. Het liefste op beide.


Wat we dus wel kunnen concluderen is dat de juiste manier van de inzet van Instagram en YouTube zeker positief bij kan dragen aan jouw social media strategie met betrekking tot recruitment. Maar in plaats van hier jouw vacatures te posten en promoten, kan je het beter in zetten om jouw doelgroep te enthousiasmeren en jouw “employer brand” te promoten.


Zowel organisch, als betaalde campagne kunnen bijdragen op positieve manier!


Meer weten?

Naast de inzet van Instagram geloven wij ook heilig in de bredere inzet van social media. Meer weten? Blijf ons volgen of neem eens contact op!

0 keer bekeken
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
SOCIAL
  • Black LinkedIn Icon
whatsapp_PNG4-300x300.png
CONTACT

KvK: 75138727 | BTW: 860159085B01 | Adres: Jan van Galenstraat 58-1, Amsterdam