Het wisselen van baan in Coronatijd, hoe is dat nu?

Allereerst zal ik mezelf even kort voorstellen. Mijn naam is Milou van Regteren, ik woon in Amsterdam en ik houd van alles wat in tijden van Covid-19 niet kan, van de horeca bezoeken en gezellige avonden met vrienden tot sporten en naar musea. Ik ben gevraagd om iets meer te vertellen over het beginnen van een nieuwe baan in tijden van Corona, omdat ik zelf inmiddels 4 maanden geleden afscheid van mijn toenmalige werkgever heb genomen en met een nieuwe baan ben gestart.

Om bij het begin te beginnen. Ik heb 5 jaar met heel veel plezier bij Independent Recruiters gewerkt als Recruitment Consultant. Ik heb hier veel kandidaten aan een nieuwe baan mogen helpen, opdrachtgevers ontmoet en veel collega’s mogen begeleiden in hun eerste stappen in de mooie wereld van recruitment. Voor mij was het zelf begin 2020 tijd voor een nieuwe uitdaging. Zonder haast of noodzaak ben ik rustig en kritisch om mee heen gaan kijken naar een nieuwe uitdaging, verschillende sollicitaties verstuurd en gesprekken gevoerd.


Toen, Maart 2020 kwam de eerste lockdown en begon de tijd van thuiswerken en teams-meetings. Dit was voor mij het moment mijn zoektocht naar een nieuwe baan op een lager pitje te zetten, enerzijds door de onzekerheid van de situatie en anderzijds het gebrek aan aanbod. Ik merkte dat veel bedrijven de werving naar nieuwe collega’s stopten maar ook dat ik zelf even niet de ruimte had om over een nieuwe baan na te denken.


In de zomer kwam er dan toch een verrassend telefoontje. Mijn toenmalige manager, Olfertjan Niemeijer wist dat ik om me heen aan het kijken was en heeft mijn naam genoemd bij een mogelijk nieuwe werkgever. In September voerde ik verschillende digitale gesprekken, iets wat door de hele situatie al vrij natuurlijk aanvoelde. Het is gek om niet op een kantoor te komen of mensen persoonlijk te ontmoeten, maar de gesprekken voelden voor mij heel goed, positief en persoonlijk. Zo accepteerde ik in september mijn nieuwe rol als Talent Acquisition Specialist bij Upfield, (de grootste plantaardige voedselproducent ter wereld, en in Nederland bekend van merken als Blue Band, Becel en Flora Boter).


Half oktober had ik mijn laatste week bij Independent Recruiters, door alle coronabeperkingen een hele gekke en ongewone week. In mijn 5 jaar daar heb ik van verschillende collega’s afscheid genomen, vaak met een gezellige borrel of een informeel etentje, iets wat ik voor mezelf ook helemaal voor me zag. De Horeca was natuurlijk al geen optie en op kantoor waren we maar met een beperkt aantal mensen tegelijk. Dit resulteerde in een kleine borrel op kantoor en een afscheid van alle andere collega’s via een scherm. Een gezellige en feestelijke afsluiting, inclusief pubquiz over mij, die ik overigens zelf niet won. Juist door alle beperkingen was mijn afscheid met zorg voorbereid en werd het voor mij een gezellig en goed afscheid van een mooie periode.


Na een week vakantie begon Maandag 2 November het avontuur bij Upfield. Ik had alle inlogdetails ontvangen en zo stapte ik om half 9 zonder al te veel verwachtingen het HR-overleg (digitaal) in. De eerste momenten vond ik wat ongemakkelijk, ik wilde niet de eerste in de meeting zijn, ik had 1 collega uit dit gezelschap gesproken, maar wist niet of zij al in de meeting zou zitten, wisten de collega’s wie ik was en dat vandaag mijn eerste dag was? Achteraf natuurlijk niets om je druk over te maken en de eerste kennismakingen waren erg positief. De rest van de dag volgde een geheel gepersonaliseerde onboarding. Ik kreeg een overzicht met wat we allemaal zouden gaan doen de eerste drie dagen, wie ik zou ontmoeten en welke afspraken al gepland stonden. Daarnaast kon ik na een dag ook kort langs op het kantoor bij mij in de buurt om mijn laptop op te halen.

Drie dagen na mijn start was ik kapot van alle informatie, systemen en processen, maar vol energie om aan de slag te gaan. Ik vond het zelf eigenlijk heel prettig dit digitaal te doen, ondanks dat het ook onwennig is. Mijzelf kennende zou ik voor een eerste dag op kantoor erg zenuwachtig zijn geweest en nu kon ik, vanuit mijn eigen werkplek in huis, digitaal de hele onboarding doorlopen. Dit gaf mij ook rust en ruimte om af en toe even buiten een wandelingetje te maken en gedachten op een rijtje te zetten.

Achteraf gezien heb ik eigenlijk een hele prettige onboarding gehad. De eerste dagen zijn vaak pittig en vol informatie en trainingen over processen en systemen, dit was prima vanuit huis te doen. Wat ik het lastigste vond waren eigenlijk de dagen erna, op het moment dat ik echt aan de slag ging. Op kantoor kun je even snel een vraag stellen, hoor je je collega’s en zie je hoe er samengewerkt wordt tussen teams en collega’s, dit is digitaal een stuk lastiger. Daarnaast wilde ik ook niet (voor mijn gevoel) ieder uur een collega moeten bellen met weer een vraag. Ik heb dit ook aangekaart bij mijn collega’s en samen hebben we hier een goede oplossing in gevonden. Zo had ik elke dag even een start up en halverwege de dag een catch-up een collega om vragen te bespreken en taken over te dragen. Al snel merkten we dat dit al vrij veel werd (naast de al bestaande doorlopende meetings) en inmiddels hebben we hier ook een goede modus in gevonden.


Wij werken nog steeds volledig vanuit huis, gelukkig wel met de vrijheid om af en toe collega’s te ontmoeten. Inmiddels heb ik een aantal collega’s ‘in het echt’ gezien en worden er rondjes gewandeld naast de wekelijkse digitale meetings. Dit persoonlijke contact, de gezamenlijke lunch of de gezelligheid rondom het werk is wat ik, net als velen, wel mis. Wat dat betreft kan ik niet wachten tot we weer af en toe naar kantoor toe mogen. Wel, werk ik ook veel in internationale teams en met mensen op grote afstand, dus digitale afspraken zullen er bij ons altijd wel inblijven.


Concluderend, heb ik zelf ervaren dat volledig thuis starten prima kan. Voor de toekomst hoop ik dat er een goede balans gevonden kan worden tussen afspraken en trainingen die op afstand kunnen, en op kantoor kennismaken en samenwerken met collega’s. Want het persoonlijk ontmoeten van en samenwerken met collega’s blijft toch iets waar ik in elk geval niet zonder kan en wil.



Milou van Regteren - Talent Acquisition Specialist bij Upfield

356 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven