De Zoom burn-out, heb jij er al last van?

Online familie bijeenkomsten, pubquizzen, digitale borrels, verjaardagen en ga zo maar door. Naast al je zakelijke video calls, is de kans groot dat jij ook in je vrije tijd op Zoom te vinden bent.

Het afgelopen jaar heeft de pandemie onze gemiddelde werkdag drastisch veranderd. Onderzoek laat zelfs zien dat onze dagelijkse tijdsbesteding op video applicaties met 277% gestegen is sinds maart 2020. Al dat videobellen kan op den duur ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Het verlies van concentratie, hoge vermoeidheid en zelfs fysiek

Hoeveel uur per dag zit jij in een Zoom call?

Heb je al last van deze symptomen?


Lees snel verder wat een Zoom burn-out is, hoe het ontstaat en hoe je het met behulp van on-demand video kan voorkomen.


Wat is een zoom burn-out?

De tijd die je doorbrengt in video calls kan zowel fysiek als mentaal vermoeiend zijn. Tel daarbij op de stress en angst die een corona pandemie met zich mee kan brengen. Psychology Today omschrijft de zoom burn-out als: “de schermtijd geeft je een vermoeidheid dat heel erg lijkt op de vermoeidheid die je hebt na een uur sporten in de sportschool”. Hoe kan het dat we zo moe worden van al die video calls terwijl we dat minder ervaren dan met een 1-op-1 gesprek? Er zijn verschillende oorzaken waarom live video calls veel energie kunnen kosten. Allereerst, in een video call moeten we ons meer focussen. Onze hersenen moeten meer moeite doen om non-verbale signalen zoals gezichtsuitdrukkingen, intonatie en lichaamstaal op beeld te ontcijferen. Deze constante focus kost erg veel energie. Daarnaast kan een vertraging van beeld of geluid van 1.2 seconden jou het gevoel geven dat de ander minder vriendelijk of gefocust is. Het kan ervoor zorgen dat jij minder comfortabel in de Zoom meeting zit en je humeur wordt beïnvloed. Ook kunnen video calls met een grote groep de constante druk om te presteren verhogen. Dit komt omdat we ons er continu van bewust zijn dat de camera aan staat en dat we bekeken worden. Het is alsof je op een podium staat, je voelt de sociale druk om te presteren, en je bent zelf bewust van elke beweging die je maakt. Dit alles kan zorgen voor extra stress en vermoeidheid.

Al die meetings per week, zijn ze echt nodig? Hoogst waarschijnlijk niet.

Meeting overload in recruitment

Al die meetings per week, zijn ze echt nodig? Hoogst waarschijnlijk niet. Zelfs voor de pandemie bleek dat de meeste bedrijven een zogenaamd “meeting probleem” hebben waarin managers bijna 23(!) uur per week in meetings zitten. Helaas kosten al deze meetings je doorgaans meer tijd dan dat ze waarde opleveren. Als recruiter heb je vast en zeker ook vaak te maken met video calls. Bijvoorbeeld om kandidaten te interviewen, maar ook om ze misschien daarna weer aan collega’s voor te stellen of een selectie van kandidaten te bespreken. Het grote voordeel van bewegend beeld naast een cv, is dat je een goede indruk krijgt van de kandidaat en zijn/haar persoonlijkheid en dus ook iemands softs skills kan beoordelen.

Wat als je de voordelen van video in recruitment zou kunnen toepassen, zonder hierbij de negatieve effecten te ervaren zoals een Zoom burn-out? Dat kan! Het zal je vast niet ontgaan zijn, want wereldwijd stijgt het razendsnel in populariteit; het gebruik van on-demand video in recruitment.


Een zoom burn-out voorkomen

On-demand video, ook wel a-synchrone video genoemd, is een manier van communicatie waarbij er niet live gecommuniceerd wordt, maar door middel van een vooraf opgenomen video. De recruiter stelt een doelgerichte vraag aan de kandidaat, die deze vervolgens in een korte video pitch (1-2 minuten) zal beantwoorden. Flexibiliteit wordt hiermee aan beiden kanten gecreëerd. De kandidaat kan zelf kiezen wanneer hij/zij de video gaat opnemen en de recruiter is flexibel in het bekijken van de video’s. Een Zoom meeting van een half uur is verleden tijd, want binnen 2 minuten heb jij als recruiter een goede eerste indruk van de kandidaat. Hierdoor creëer je meer efficiëntie, heb je minder live video calls nodig, en je vermijd de potentiële Zoom burn-out klachten. Iemand beoordelen op basis van 2 minuten, is dat wel eerlijk en objectief? Dit is juist waar de kracht ligt van on-demand video. Op het moment dat je een 1 op 1 Zoom meeting hebt met een kandidaat, maak je een beslissing op basis van jouw eigen interpretatie en beoordeling. On-demand video daarentegen, geeft je de mogelijkheid om de korte pitches te delen met collega’s of managers. Hierdoor kan je gemakkelijk, snel en samen objectieve keuzes maken. Tot slot, plaats jij kandidaten bij bedrijven en wil je de kandidaten op een originele en spontane manier presenteren? On-demand video geeft je de mogelijkheid om een cv een persoonlijke boost te geven en zo je klanten te overtuigen!



Ervaar jij al de symptomen van een Zoom burn-out en/of ben jij nieuwsgierig hoe je on-demand video kan toepassen in jouw recruitment proces? Klik hier en lees hoe enthousiaste klanten van Flipbase on-demand video dagelijks inzetten.

69 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven